Idre



Lördag till lördag.
8 timmars bussresa.
Vi hade roligt och fördrev tiden med kortspel, film, böcker och tidningar.
Några spelade gameboy, såklart min pojkvän största delen av resan.
Jag som ville ha en axel att luta mig emot under Pirates.

Vi kom fram och det var jättemycket snö och snöade fortfarande.
Det var mörkt och vi hade mycket packning.
Efter lite strul med nycklarna fick vi en reserv i receptionen och sen var det bara att leta.
Vi hittade vår stuga och den var väldigt fräsch och mysig.



Här är stugan och vännerna.
Det fanns ett loft där jag och felix sov och sen två rum med våningssängar.
Riktigt mysig fjällstuga och härligt sällskap.
Vi var alltså tobias, patrick, martin, ebba, felix och jag.


Backarna öppnade klockan nio och då var vi redo.
Solen hade inte riktigt orkat sig upp så de första åken var i soluppgång.
Det är nästan mer romantiskt än solnedgång.
Det var bra backar, bra snö och sol för det mesta.
10 till 20 minus men jag kände mig bra klädd ändå.
Vi kollade varandra så att ingen skulle förfrysa kinderna men vi klarade oss.
Några dagar värmde vi oss med varm choklad på Charlies - ett ställe mitt i backen.
Lunch åt vi hemma i vår stuga som låg nära backen så man kunde nästan åka hela biten hem.
Vi åt nyponsoppa och mackor. Mysig fjäll-lunch.
Sedan var det bara ut igen och åka tills solen gick ner vid tre.
Härligt att vara i backen alla soltimmar.



En förmiddag åkte bara jag felix och tobias vilket var härligt.
De andra var hemma och kände sig trötta.
Lite lättare att åka bara tre men absolut roligt att åka alla sex också.
Perfekt att liftarna var 6-stols.
I liftarna frös man i och för sig grymt mycket.

Innan middagen en kväll satt vi i den mysiga loungen på pernilla wibergs hotell.
Där önskar jag att vi hade suttit fler kvällar för det var ett ställa i min smak.
Sitta ner i en soffa nära en öppen spis med något gott att dricka med gott sällskap.


Kvällarna avslutades oftast med sällskapsspel vilket är något jag gillar väldigt mycket.
Vissa spel kanske inför lite intriger till gruppen men oftast är det roligt.
Vi hade ett litet matschema där vi två och två lagade mat.
Det blev supergoda maträtter varje dag och nu pratar vi inte studentmat som typ microköttbullar.
Vi åt fisk, wok, hemlagat potatismos och färsk pasta.


Nyårsafton och nyårsdagen åkte jag inte skidor utan jag promenerade, läste, fikade och tog hand om mig själv i lugn och ro.
Lite väl behövd egentid när man bor så där inpå varandra i en liten stuga.


På nyårsafton hjälptes alla åt att laga mat.
Vi hade bruschetta till förrätt vilket blev jättegott.
Varmrätten var egengjorda potatisklyftor och morötter till kött och bea.
Till efterätt åt vi glass med varma bär, grädde och maränger.


Vi gick ut till huvudbacken till tolvslaget för att se fyrverkerier.
Det var ändå mer fyrverkerier än jag hade förväntat mig.
Men vissa kanske inte hanterade dessa så bra.
Ngra sprängdes vid marken och några följde backens lutning uppför till en grupp människor.
Jag tror alla klarade sig oskadda men jag blev lite rädd.
För ganska många år sedan blev jag träffad i benet av en fyrverkeripjäs och jag lovar er, det gör ont.
Men mitt i pisten stog vi och räknade ner, skålade och drack champagne.

Sen återstod det bara tråkiga saker som att städa och packa.
Men resan blev över mina förväntningar.
Vi hade verkligen roligt och det är så mysigt att bo ihop så många och så länge.
Att liksom säga godnatt och godmorgon och se varandra i pyjamas.
Att vara trötta, att väcka varandra, att laga mat ihop och att umgås.
Och det viktigaste att åka skidor ihop.
Tack alla för den mysiga veckan vi hade!



Everything I take





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0